Googlen virtuaalikierros boostaa markkinointia 360°

Googlen virtuaalikierros boostaa markkinointia 360°

13
heinä
2017
Iina Pyykkö
Viime vuosina Google Indoor Maps -virtuaalikierrokset ovat lisääntyneet selvästi, mutta sovellus on yhä varsin tuntematon monelle. MatchOfficen tekemän tutkimuksen mukaan vain harva tietää Google Indoor Maps -sovelluksen. Niiden käyttö kuitenkin lisääntynee lähivuosina kun yhä useammat yritykset alkavat tehdä virtuaalikierroksia vahvistaakseen näkyvyyttään ja markkinointiaan.
13
heinä
2017
Iina Pyykkö

Googlen karttasovelluksen Indoor Maps -virtuaalikierrokset tarjoavat mahdollisuuden kurkata julkisten tilojen sisätiloihin samalla tavalla kuten voi hypätä katsomaan katukuvaa Googlen karttasovelluksessa. Virtuaalikierrokset näkyvät Google-haussa ja Google Street Viewssä oranssina pisteinä kun katunäkymävalokuvat ovat puolestaan tunnetusti sinisiä. 

Monet ovat nähneet virtuaalikierroksia, mutta Googlen Indoor Maps -sovellus on vielä selvästi vähemmän tunnettu ja käytetty kuin muut Google-karttasovelluksen työkalut, osoittaa MatchOfficen Tanskassa tehty tutkimus. Kun virtuaalitodellisuus ja virtuaalikierrokset lisäävät tunnettavuuttaan, lisääntynee myös Indoor Maps -sovelluksen käyttö. 

 

Googlen-karttapalvelun uusi ulottuvuus

Vuodesta 2007 lähtien Google Street View -autot on kuvanneet katuja kaikkialla maailmassa, yli 83 eri valtiossa. Nykyään lähes korvaamaton Google-karttasovellus antaakin miljoonille sen käyttäjille ensikäden tietoa kaupungeista ja näköalan aina Taj Mahalista Grand Ganyonille.  

Google Indoor Maps on ollut mukana Google-karttasovelluksissa lähes alusta alkaen, mutta se on vasta viime vuosina alkanut kerätä huomiota ja katsojia. Googlen Indoor Map -sovellus täydentää karttapalvelua ja tarjoaa mahdollisuuden tutustua julkisiin tiloihin vrituaalikierrosten kautta. Sovellus antaa esimerkiksi mahdollisuuden kurkata museoon tai galleriaan, vierailla koruliikkeessä tutustuen brändin tuotteisiin tai tsekata millaiset ovat ravintolan sisätilat jotta voi valita mieluisan pöydän. 

Google Indoor Maps -kierroksia on tähän mennessä tehneet enimmäkseen pienemmät yritykset kuten galleriat, ravintolat ja kivijalkaliikkeet, jotka ovat näin halunneet lisätä tunnettavuuttaan. Nyt virtuaalitodellisuusbuumin kasvaessa virtuaalikierrokset ovat lisääntyneet ja laajentuneet. Virtuaalikierroksia on tehty muun muasta Valkoisesta Talosta Washingtonissa tai Buckinghamin Palatsista Lontoossa. Suomessa voi virtuaalikierroksen kautta tutustua esimerkiksi Lahden Sotilaslääketieteelliseen museoon, joka on yksi ensimmäisistä museovirtuaalikierroksista Suomessa. 

Hyödyllinen mutta tuntematon sovellus

Google-karttasovellus on nykyään paljon enemmän kuin pelkkä karttapalvelu. Karttasovellusta käytetään yhä eniten reittiohjeisiin (59 % käyttäjistä), mutta nykyään sieltä etsitään myös lisääntyvässä määrin muun muassa aukioloajat (49 %), puhelinnumerot (35%) ja etsitään kuvia (21%), jotka antavat tarkemmin mielikuvan yrityksesta tai palvelusta (Google käyttäjätutkimus, Impact of Search Listings for Local Business). Virtuaalikierrokset antavat todentuntuisemman kuvan kuin koskaan aikaisemmin asiakkaille, jotka haluavat esimerkiksi etukäteen etsiä matkalle mukavia kahviloita.

MatchOfficen valokuvaaja Matt Marsh teki kyselytutkimuksen, kuinka hyvin ihmiset tuntevat ja käyttävät Indoor Maps -sovellusta. 

 

Suurin osa vastanneista kertoi käyttäneensä Google hakukonetta ja Google Karttaa etsiessään paikkoja ja liikkeitä - 65 - 76 %.

 

Tanskassa tehdyn tutkimuksen tulokset kertovat, että suurin osa ihmisistä käyttää Googlen karttapalvelua etsiessään tietoa yrityksistä ja palveluista, esimerkiksi hotellia lomamatkalle (65.2%) tai tiettyä tuotetta ja kauppaa (76.1%), mutta Indoor Maps on tuntematon monelle. Vain 25 % vastanneista tiesi mikä on Indoor Maps.

Kyselytutkimus osoittaa, että Googlen 360° virtuaalikierrossovellus on vielä selvästi vähemmän tunnettu ja käytetty kuin Google-kartan muut työkalut kuten Google Street View. Yli 50 % kyselyyn vastanneista ei tiennyt, mikä on Indoor Maps -sovellus. Virtuaalikierrokset ovat siis vielä tuntemattomia monelle, vaikka virtuaalikierrosten määrä ja käyttö on lisääntynyt, kertoo  Google-sertifikoitu valokuvaaja ja VR-kierroksia kuvaava Matt Marsh.

"Epäilen, että monet vastanneista, jotka kertoivat Indoor Maps -sovelluksen olevan tuntematon heille, ovat katsoneet virtuaalikierroksia Google-karttasovelluksessa huomaamatta, että se on itseasiassa Indoor Maps", pohtii Matt Marsh. 

 

"Kaikki, jotka ovat käyttäneet Googlen 'Inside Map' sovellusta kokevat sen hyödyllisenä etsiessään tietoa uusista paikoista", vahvistaa Matt Marsh.

 

"Mutta vaikka Indoor Maps -sovellus ovat vielä varsin tuntematon, on lupaavaa että ne, jotka ovat katsoneet virtuaalikierroksia, kokevat ne erittäin hyödyllisinä etsiessään ja tutustuessaan paikkoihin, yrityksiin ja liikkeisiin", sanoo Matt Marsh. Yli 70 % kaikista Indoor Maps -sovelluksen käyttäjistä kertoivat sen antaneen hyödyllistä tietoa ja paremman kuvan tuotteista tai palveluista.

Erityisesti Indoo Maps -sovelluksen sisäkartat ovat hyödyllisiä ja säästävät asiakkaiden aikaa kun kaikki kartat ovat saman sovelluksen alla. Ihmiset voivat tarkistaa metrokartan etukäteen tai katsoa esimerkiksi tavaratalojen ja lentokenttien pohjapiirrokset.

Kaikki kehittävätkin nyt nopeasti virtuaalikierros-palveluitaan. Googlea seuraten myös Apple lanseerasi kesällä 2017 uuden iOS11 käyttöjärjestelmän mukana Apple-sisäkartat, jotka mahdollistavat navigoinning suurimmissa tavaraloissa ja lentokentillä. 

  

Innovattiivinen markkinointityökalu yrityksille

Virtuaalikierros on erittäin kannattava yrityksille, koska se paitsi antaa tarkan mielikuvan asiakkaille yrityksestä ja palveluista mutta myös vahvistaa markkinointia ja nostaa yrityksen hakukonenäkyvyyttä. 

"Yritykset ja instituutiot kaikilta sektoreilta ovat alkaneet käyttää virtuaalikierroksia vahvistaakseen markkinointia ja brändiään", kertoo Matt Marsh. 

Näkyvyys Google-karttapalvelussa on myös erittäin tärkeää yrityksen hakukonenäkyvyydelle ja "virtuaalikierrokset ovat tällä hetkellä yksi helpoin, edullisin ja nopein tapa nostaa yrityksen sijoitusta Google hakukoneessa", toteaa Matt Marsh. Tällä hetkellä kun virtuaalikierrokset eivät ole vielä kovin yleisiä ja suurimmat brändit ja yritykset eivät ole vielä heränneet hyödyntämään Indoor Maps -sovellusta täydellä teholla, pienempien yritysten on erittäin helppo vahvistaa hakukonenäkyvyyttä virtuaalikierrosten kautta.

Yritykset, joilla on vahva profiili Googlessa ovat myös tutkitusti luotetuimpia asiakkaiden keskuudessa - jopa 69% ihmisistä kokee yrityksen tai palvelun luotettavana, jos  Google-hakukoneissta löytyy kattavasti tietoa yrityksestä. Aina 2/3 asiakkaista käyttää karttapalvelua etsiessään paikallisten yritysten tietoja ja jopa 20 % haluavat erityisesti tarkistaa millainen yritys, palvelu tai liike on. Kattavat tiedot ja virtuaalikierrokst antavat mielikuvan luotettavuudesta. (Google käyttäjätutkimus, Impact of Search Listings for Local Businesses.) 

Helsingissä on muutama yritys, jotka ovat tehneet virtuaalikierroksen tiloistaan. Esimerkiksi Doctagon lääkärikeskus Helsingin keskustassa tarjoaa asiakkailleen virtuaalikierroksen, joka voinee madaltaa kynnystä astua lääkäriasemalle.

Suomesta ei löydy kuitenkaan vielä montaakaan Indoor Maps-virtuaalikierrosta jos verrataan esimerkiksi Euroopan pääkaupunkeihin tai USA:han. Pohjoismaissa virtuaalikierroksia on tähän mennessä tehty eniten Tanskassa, jossa Matt Marsh on kuvannut useita yrityksiä Kööpenhaminassa.

"Yrityksillä ympärimaailman on juuri nyt kiire ottaa käyttöön Googlen Indoor Maps -'työkalu ja räätälöidä se yrityksen tarpeisiin. Ainoastaan mielikuvitus on rajana mihin kaikkeen virtuaalikierroksia voi käyttää ja mitä mahdollisuuksia virtuaalitodelisuus antaa yrityksille...", toteaa Matt Marsh.

 

 

Lue lisää aiheesta:

26 Google Maps Tricks You Need to Try

Google Street View Celebrates 10th Anniversary

Google's Newest Feature Is Great For Art Lovers

 

 

 

Jäsenyytemme
  • MatchOffice yhteistyölogo
  • MatchOffice yhteistyölogo