Uuden vuosikymmenen tärkeimmät digitaalisen markkinoinnin trendit

Uuden vuosikymmenen tärkeimmät digitaalisen markkinoinnin trendit

26
helmi
2020
Steen Uno
Digitaalinen markkinointi näki suurta kasvua, uusia teknologioita ja merkittäviä innovaatioita viime vuosikymmenen aikana. Katso, mitä vuosi 2020 ja seuraavat kymmenen vuotta tuovat alalle.
26
helmi
2020
Steen Uno


Sosiaalisen median kanavat ovat muutoksessa. Viime vuonna Google+ lopetettiin kokonaan, kiinalainen sovellus TikTak on hurmannut nuorimmat IT-sukupolven, Facebookilta ja muilta palveluilta vaaditaan yhä läpinäkyvämpää toimintaa. Sosiaaliset palvelut ja kanavat innovoivat ja nyt myös Instagram on lanseeranut oman Collabs Managerin.

Kun sosiaalinen media muuttuu, myös sosiaalinen markkinointi kehittyy. Sosiaalinen media ja sen eri kanavat ovat yhä tietoisempia markkinoinnista ja suoramainonta vähenee yhä kun käyttäjät ja kuluttajat vaativat laadukkaita palveluja ja sisältöä. Tämä haastaa yritykset etsimään uusia ja innovaatisia markkinointiratkaisuja, ja uusia trendejä.

Vuonna 2020 olemme uuden vuosikymmenen äärellä, milloin muun muassa ääniohjautuvat hakukoneet ja aplikaatiot tulevat olemaan must. Äänihakukoneet ovat jo valloittaneet käyttäjät Amerikassa ja Kiinassa, ja ennusteiden mukaan myös Google aikoo lanseerata äänihakukoneen vuonna 2020. 

MatchOffice listasi 30 uutta digitaalisenmarkkinoinnin trendiä, jotka oletattavasti ovat uuden vuosikymmenen tärkeimmät ja oleellisimmat markkinointityökalut 2020-luvun uudella digitaalisella vuosikymmenellä. 

 

Sosiaalinen media

● Facebookin ja Instagramin suosio tulee oletettavasti vähenemään kun kuvien ja postauksien tykkäyksien merkitys vähenee, mikä vaikuttaa yritysten kiinnostukseen markkinoida näiden kanavien kautta. 

● Tutkimusten ja kyselyjen mukaan, video-klippien ja -sisällön määrä kasvaa jopa 82% kaikesta sosiaalisen median sisällöstä vuonna 2020.

● Kiinalainen video-aplikaatio TikTok on johtava videosisältöihin keskittyvä kanava erityisesti uuden Z-sukupolven keskuudessa. Video-kanavat kuten TikTok, Lasso ja muut vain jatkanee kasvuaan ja suosiotaan uudella vuosikymmenellä.

● “Social Shopping” eli sosiaalinen myynti on sosiaalisissa kanavissa tapahtuvaa markkinointia. Suurin osa on vaikuttajien antamia suosituksia linkkeineen nettikauppoihin, joilla on yhä suurempi vaikutus nykyajan kuluttajiin. Sosiaalisen myynnin markkinaosuus kasvanee vain tulevaisuudessa.

● Nopeat sisältökanavat kuten Snapchat, Instagram Stories ja Facebook Live houkuttelevat niin ikään tulevaisuudessa yhä useampia yrityksiä luomaan innovatiivista sisältöä ja tavoittamaan asiakkaita uusin tavoin.  

  

Sisältömarkkinointi

● Video ja live-streaming tulevat vain kasvattamaan tärkeyttään ja näkyvyyttään vuonna 2020. Kyselyt osoittavat, että jopa 54% kuluttajista katsovat mieluummin seuraamiensa brändien tai yritysten videosisältöä kuin kuvia.

● Puhe-haku ja -komennot ovat uuden vuosikymmenen juttu. Sisällöntuottajien tulee yhä enemmän ottaa huomioon markkinoinnissa, millä puheilla sanoilla ihmiset etsivät tiettyjä tuotteita ja asioita käyttäessään puhe-hakukonetta.

● Mitä nopeammin yritykset ymmärtävät, että nopein tapa markkinoida ja myydä on henkilökohtainen kanssakäyminen myös sosiaalisessa mediassa, sitä nopeammin erilaiset puhe-sisällöt lisääntyvät.  

● Tänä vuonna tulemme myös näkemään, miten sisällöstä tulee yhä älykkäämpää. Sisältö muokataan ja muokkauttuu muun muassa käyttäjän preferenssien, sijainnin, käyttäytymisen ja selaushistorian mukaan.  

● User-generated Content (UGC) eli käyttäjien luoma sisältö kuten arvostelut, vierailubloggaajat, arvosteluvideot ja muut käyttäjien luomat orgaaniset sisällöt ovat yhä arvostetumpia ja tärkeämpiä kun asiakkaat vaativat aitoa sisältöä myös markkinoinnilta.

 

Vaikuttajamarkkinointi

● Vaikuttajamarkkinointi, joka viittaa sosiaalisen median influensserien markkinointii, jatkaa kasvuaan. Kyselyjen mukaan jopa 22% kaikista 18 – 34 vuotiaista ovat tehneet ostopäätöksiä vaikutttajien tuote-esittelyjen ja markkinoinnin perusteella. 

● Sosiaaliset kanavat ovat yhä tärkeämpiä ja keskeisempiä asiakaspalvelukanavia, jotka mahdollistavat kommunikaation ja keskustelun asiakkaan ja yrityksen välillä.

● Instagram jatkaa yhtenä suosituimmista vaikuttajamarkkinointikanavista: tällä hetkellä jopa 79% kaikista brändeistä suosii Instagramia markkinointia, kun Facebook houkuttaa 46%, Youtube 36%, Twitter 24% ja LinkedIn 12% kaikista yrityksistä.  

● Kun yhä usemmat brändit valitsevat vaikuttajamarkkinoinnin, tulee läpinäkyvyys ja eettisyys yhä tärkeämmiksi. Asiakkaat ovat yhä tietoisempia ja vaativat, että markkinointi on läpinäkyvää ja rehellistä, mikä vaikuttaa myös suuresti yrityksen brändiin ja sen suosioon. 

● Videösisällöt ja podcastit lisäävät niin ikään osuuttaan markkinoinnissa vuonna 2020 kun sosiaalisen median vaikuttajat valloittavat video- ja podcast-maailmaa.

 

Hakukonemarkkinointi

● Google on tehnyt muutoksia hakukonepalveluunsa, mikä vaatii yrityksiä huomioimaan yhä enemmän ääniohjautuvanhakukoneen ja lisäämään ääni-hakukonemarkkinointia. 

● Uudella vuosikymmenellä yritykset ja brändit tulevat priorisoimaan yhä vahvemmin mobiiliapplikaatiot kun pöytäkone-sovellukset jäävät toiseksi. Jo viime kesänä, Google asetti mobiili-sovellukset ensisijaiseksi hakukoneoptimoinnille. 

● Tuottava ja tehokas hakusanamainonta (SEM-strategia) on riippuvainen yhä enemmän laadukkaasta sisällöstä ja aktiivisesta käyttäjäkommunikaatiosta samalla kun avainsanat ja algoritmi teknologia jää taka-alalle. 

● Uudellä vuosikymmenellä, Google on yhä kiinnostuneempi yritysten ja brändien maineesta kuluttajien keskuudessa. Yritykset, joiden maine on huono ja jotka saavat palautetta huonosta asiakaspalvelusta, rankataan listalla alimmaiseksi. 

● Google hakukoneen lyhyet etusivun esittelyt (Google Snippet) ovat jatkossakin markkinoijien yksi tärkeimpiä avauksia. Vaikka yritykset eivät listautuiskaan ykköseksi Google-haussa, tutkimukset osoittavat yli 50% käyttäjistä klikkaavat houkuttelevinta esittelyä. 

 

Videomarkkinointi

● Tämänpäivän tärkein markkinointi trendi on videot: jopa 70% kuluttajista jakavat videoita, 72% yrityksistä raportoivat videoin nostaneen heidän markkinaosuutttaan ja jopa 52% kuluttajista tekevät ostopäätöksiä tuotteista ja palveluista niiden videoiden perusteella. 

● Videoklipit yrityksen nettisivuilla lisäävät jopa 50% nettisivun hakukonenäkyvyyttä ja sivujen orgaanista-liikennettä, koska ihmiset arvostavat videosisältöä luotettavana ja tästä syystä Google-rankkaa nettisivuja videosisällön perusteella korkeammalle hakukoneissa.

● Live-videot tulevat niin ikään kasvattamaan suosiotaan uudella vuosikymmenellä. Kaiken kokoiset yritykset ja brändit tulevat käyttämään live-videoita – haastatteluihin, tuotaesittelyihin, behind the scenes -pätkiin ja esimerkiksi tuotevalmistusesittelyihin. 

● 360-videot ja VR ovat kasvaneet jättimäisellä vauhdilla viimeisten vuosien aikana ja kuluttajat ovat yhä tottuneempi interaktiivisensisällön käyttäjiä. Trendi tulee varmasti näkymään yhä vahvemmin myös markkinoinnissa tulevina vuosina. 

● Kun videomarkkinointi tulee yhä suositummaksi, vaikuttajien persoonalliset videosisällöt tulevat luultavasti räjähtämään: 72% kaikista kuluttajista sanovat, että personaallisuus on valttia markkinoinnissa. 60% ammattilaisista ennustavatkin, että persoonalliset videosisällöt tulevat olemaan tulevaisuuden markkinointihitti. 

 

Omnichannel

● Omnichannel, eli saumaton monikanavaisuus, on asiakaspalvelun ehdoton suunta markkinoinnissa. Uudella vuosikymmenellä tullaan näkemään, kuinka yritykset yhä nivovat kaikki asiakaspalvelut saumattomasti monelle eri kanavalle helpottaen asiakaskokemusta ja -markkinointia. 

● Viime vuonna tehty tutkimus osoittaa, että yritykset, jotka tuottavat palveluita useamman kanavan kautta, tuottavat jopa 250% enemmän kuin yritykset, jotka toimivat yhden kanavan varassa – ja luku tulee luultavasti vain kasvamaan. 

● Jopa puolet kaikista brändeistä tuottavat asiakaspalvelua ja toteuttavat markkinointia kahdeksan tai useamman kanavan kautta. Vuonna 2020 tullaan näkemään myös tekoäly-ratkaisuja, jotka tekevät asiakaspalvelusta tehokasta ja miellyttävää huolimatta useammasta eri kanavasta. 

● Ennusteiden mukaan vuonna 2020 tullaan myös näkemään, miten perinteiset kivijalat lisäävät jälleen suosiotaan ja ovat niin sanotusti sosiaalisen markkinoinnin päätepiste, “ top-of-tunnel”. 

● Uudella vuosikymmenellä erialojen yritykset tulevat yhä vahvistamaan ja parantamaan omnichannel-strategioitaan kun saumattoman ja moniulotteisen asiakaspalvelun merkitys kasvaa. Asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden ymmärtäminen on yhä markkinoinnin kulmakivi, joka lisää brändiuskollisuutta asiakkaiden keskuudessa.

 



Lue lisää:
Forbes.com: Digital Marketing Predictions For 2020
Workfront.com: Top 10 marketing trends to watch for in 2020
Bloggingrepublic.com: 19 Top Digital Marketing Trends for 2020
Digitalmarketer.com: How Digital Marketing Will Change - 17 Predictions for 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jäsenyytemme
  • MatchOffice yhteistyölogo
  • MatchOffice yhteistyölogo